Social Media Persuasion door Mischa Coster
'Ben jij al de architect van de klantbeleving?' door Laura Hamer

Seminar Social Media Persuasion

Mischa Coster

Inmiddels weten we het allemaal wel: communicatie is mensenwerk. In de wereld waar we het voorheen hadden over massacommunicatie, is met de komst van social media "multi-1-op-1 communicatie" ontstaan. En waar interpersoonlijke communicatie is, speelt psychologie een rol. Zeker als er sprake is van tussenkomst van een medium (computer/platform/netwerk) - we spreken van gemedieerde communicatie - is het vakgebied van sociale- en mediapsychologie 'aan zet'.

Persuasion

Waar namelijk communicatie plaatsvindt, zijn er 'kansen' voor het inzetten van persuasion ofwel gedragsbeïnvloeding. Op een manier die authentiek, ethisch en eerlijk is, wel te verstaan. Want anders spreken we van manipulatie. Automatisch gedrag, besluitvormingsprocessen en heuristieken zijn het speelveld waar we ons nu begeven. Juist doordat we verbonden zijn, alles gemeten wordt, interesses en motivaties inzichtelijk worden, kunnen we persuasion effectief inzetten om mensen in onze richting te laten bewegen.

Social Media

Social Media bieden uitgebreide mogelijkheden om psychologische constructen zoals social proof, sympathie, loss aversion en labeling in te zetten. De diverse social platformen hebben allen hun 'psychologische kenmerken' waar Mischa uitgebreid op in gaat. Je krijgt inzichten en praktische tips over hoe je in een online sociale omgeving gedrag van je doelgroep kunt sturen.

Masterclass Ben jij al de architect van de klantbeleving?

Laura Hamer

Weet jij:

  • hoe je klanten vandaag jouw merk echt ervaren?
  • wat ze het echt voelen bij jouw merk?
  • wat ze zeggen over je merk online, op fora en social media?
  • wat ze zeggen over je merk wanneer je niet in de buurt bent?

In de always-on economie waarin iedereen met iedereen verbonden is, is de klantbeleving, - de customer experience - je merk. En zonder die manier van kijken een serieuze positie te geven in de marketingstrategie, worden merken steeds vaker het slachtoffer van wat mensen voelen, ervaren en delen. Zonder dat ze dat weten. Zonder dat ze wisten dat ze zelf hierin een grote rol hebben. Dat gaat jou niet gebeuren want jij kan daarin het verschil gaan maken.

Experience Economie

Of een organisatie zich nu richt op consumenten (B2C) of op bedrijven (B2B), iedereen is mens. Iedereen werkt en leeft in de experience economie, grootbedrijf, MKB en ZZP’ers. Het gaat om de menselijke maat. Iedereen wil op een perfecte manier geholpen worden. Op ieder moment in contact met het bedrijf. En dat is precies waar het ook in deze presentatie om draait. Hamer gaat hierop in met bekende en minder bekende ervaringen maar ook met zeer praktische en direct toepasbare handreikingen. Daarnaast is er tijd om de theorie meteen in praktijk te brengen.

Aan het einde van deze lezing weet je en ben je in staat om zelf een wenselijke, betekenisvolle en uniforme belevenis te ontwerpen voor je bedrijf. Er wordt ingegaan op:

Hoe onze eigen ervaring in de weg staan in het ontwerpen van de perfecte beleving
Waarom empathie en een nieuw perspectief de manier is om creativiteit en innovatie te ontsluiten
Het belang van User Experience (UX) in het echte leven en online
De menselijke maat in Human Centered Design
De waarde van verschillende klantreis en klantervaring beschrijvingen
De toekomst van bedrijven en waarom deze ligt in het ontwerp van de ervaring architectuur

Deze lezing is geschikt en toepasbaar voor zowel ondernemers, managers, medewerkers als adviseurs, uit grote en kleine organisaties.

Sprekers

  • Mischa Coster
    Mischa Coster

    Mischa Coster MA MSc is consultant, onderzoeker en public speaker op het gebied van mediapsychologie en gedragsbeïnvloeding. "I change how people see things" is zijn lijfspreuk. Hij doet dit door evidence-based en theory-inspired psychologische strategieën in te zetten. Mischa wordt aanbevolen door dr. Robert Cialdini, dé internationale topexpert en wetenschapper op het gebied van gedragsbeïnvloeding.

    Mischa is als mediapsycholoog mede-oprichter van en Chief Psychology Officer bij Grey Matters, een onderzoeks- en adviesbureau dat zich volledig heeft gespecialiseerd in de praktische toepassing van inzichten uit de sociale- en mediapsychologie. : hij houdt zich bezig met hoe ‘de mens’ media consumeert en hoe media door organisaties effectief ingezet kunnen worden op basis van ‘evidence-based' psychologische inzichten. Al ruim 15 jaar werkt hij samen met klanten en relaties aan vraagstukken op het raakvlak van online media, psychologie en techniek. Dit doet hij als adviseur voor zowel profit (T-Mobile, Rabobank, SNSREAAL, rockstart, Capgemini, Tribal, Mirabeau, Samsung, Linkedin, RTL, Rotterdam The Hague Airport ea), overheid (het CAK, bijna alle ministeries) als nonprofit (NIMA, NISB, GGD ea).

    Daarnaast is hij mede-oprichter en bestuurslid van de Social Media Club Utrecht en co-founder van TEDxUtrecht. Ook is hij als expert member verbonden aan de Brand Boardroom. Mischa wordt regelmatig uitgenodigd als gastdocent bij universiteiten en business schools.

  • Laura Hamer
    Laura Hamer

    We hebben Laura Hamer uitgenodigd voor een presentatie over moderne marketing. In deze presentatie over customer experience legt Laura Hamer uit waarom de toekomst van het bedrijfsleven ervaringsgericht is en hoe je als organisatie betekenisvolle ervaringen creëert en cultiveert. Geen gortdroge presentatie maar een wervelend verhaal waarin deelnemers leren wat de momenten zijn van de ervaringseconomie, hoe precies op de goede manier de juiste acties te doen en hoe dit in te richten in de eigen organisatie.

    Een experience ontwerpen gaat ook om een “change of mind” en daarmee een heel aantal dingen anders willen doen. Online, op de website, op social media, maar ook in de winkel of het bedrijf zelf. Het draait allemaal om “living the brand”. Vergeet de klant centraal te stellen, en de klant vergeet jou.

    Schrijf je in voor deze boeiende lezing die eigenlijk een korte marketing masterclass op topniveau is. Laura Hamer is als docent verbonden aan diverse opleidingen waaronder de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerdere deelnemers zeiden: “heel interactief, voorbeelden maken het zeer inzichtelijk, ik kan meteen aan de slag” - “erg betrokken docent met goede feedback op mijn werk” - “fijn om echte en relevante voorbeelden te zien” - “eens geen standaard verhaal maar echt nieuwe informatie”.